ماجرای افغانی های آبپخش
در چند سال اخیر با توجه به توسعه سریع شهر آبپخش و افزایش کارهای ساختمان سازی تعداد بسیار زیادی از اتباع افغان که از کشور همسایه به دلیل جنگ و آشوب هایداخلی به صورت غیر مجاز به ایران پناهنده شده اند وارد آبپخش شدند اما این ورود افغان ها همچنان افزایش یافت به نحوی که تعدادی از قسمتهای شهر به محله افغان نشین تبدیل شد اتباع افغانی که عمدتا کارگر هستند و برای کار(درکنار هموطنان آذربایجانی و سیستانی) وارد شهر شده اند بازار کار رااشباع کرده اند به نحوی که هر روز صبح زود شاهد صف طویلی از افغانهای جویای کار در کنار بلوار انقلاب و ابتدای بلوار شهدا هستیم این مسئله سبب شد تا کارگران آبپخشی شکایت خود را از ورود این مهمانان ناخوانده و غیرمجاز به مراجع قضایی اعلام کنند.
کلانتری ۱۵ آبپخش نیزتعدادی از اتباع را بازداشت کرد ، ولی روند اعتراض همشهریان قشر کارگر به دلیل معدود بودن تعداد بازداشت شدگان نسبت به شمار زیاد آنها همچنان ادامه داشت تا اینکه یکی از همشهریان به شبکه بهداشت و درمان دشتستان مراجعه کرد و از شیوع بیماری در افغانها خبر داد .
برای اثبات این موضوع مرکز بهداشتی درمانی آبپخش نیز آزمایشهایی بر روی تعدادی از اتباع خارجی مقیم آبپخش انجام داد و متوجه شد که از تعداد محدودی از افغان های تابع آبپخش که آزمایش بر روی آنها انجام گرفته دو تن دارای بیماری بسیار خطرناک هستند
این موضوع سبب انتقال شماری از افغانها از شهرآبپخش به مزارع حومه شهربرازجان شد! ولی این انتقال نیز تاثیر چشمگیری بر کاهش تعداد آنها(که به صورت غیرمجاز وارد شده اند) در شهر آبپخش نداشته است.

امت آبپخش